カテゴリー
未分類

hodos

山下純平さんが1店舗目として開業するヘアサロンのデザイン/設計を行った。 物件の選定、空間の構想、設計まで、山下さんと共に長い時間をかけたプロジェクトとなった。

hodosに訪れる人々、また、hodosに入って来るであろう様々なアイテムや家具の雰囲気を山下さんとの対話の中で精度高く把握し、内装の完成時はもちろんのことだが、運用が始まり人や物が入ったときに最も魅力的になる空間を目指した。

山下さんのために昔からあるような姿であり、同時に、どこか新しさも感じ、 単一のコンセプトに収束しないような多義的なデザインになればと考えていた。加えて、対象としたテナント区画の変則的な形状に合わせて雰囲気が大きく変わっていくデザインとしている。

hodosの考えに馴染んでいくことを意識して、待合側はナチュラルな素材が多く、補色関係の色を持つマテリアルを積極的に採用している。

また、施術スペースは無機質な素材で構成され、色が少なく、主に外部に利用されるマテリアルを用いて作業場所としての性質が強いデザインとしている。

デザイン期間中、どのような家具を配置しようか、どのような照明を入れようか、そしてそこでどんな体験をしてもらうか、考えも更新され設計も調整されていった。

最終的には「更新性」と、ある種の「隙」を持つ空間デザインとなっていく。 サロンの成長に合わせて柔軟に家具が増えていくことを意識した什器設計とし、「hodos」の語源地域に近い産地の銅の釉薬を用いたタイルや、その組み合わせ/ディテール等を細かい部分まで検証を重ね、 物を置きたくなるようなデザインの隙のようなものを与えていく。

タイルの段差やニッチなスペースに物が並び、花が飾られ、それらの総体としてhodosが作られていく。

その後、山下さんたちは僕が思い描いていた以上にhodosを魅力的に使ってくれている。 遊びに行くたびに雰囲気が変わっていき、素敵な場所になってくれている。





This project involved a long period of collaboration with Mr. Yamashita, from selecting the property to conceptualizing and designing the space.

We aimed to create a space that would be most attractive not only when the interior was completed but also when it started operating with people and items, by accurately grasping the atmosphere of the people who visit hodos and the various items and furniture that would be brought into hodos through discussions with Mr. Yamashita.

Seeking for a design that would have a sense of familiarity for Mr. Yamashita, as if it had always been there, yet at the same time, we wanted it to have a touch of freshness, avoiding converging into a single concept and instead becoming a polysemous design. We were conscious of aligning with hodos’ vision, so the waiting area incorporated many natural materials and actively used materials with complementary colors.

In contrast, the treatment space was composed of inorganic materials with minimal color, emphasizing its nature as a workspace primarily used externally.

During the design period, we constantly updated our thoughts of placement furniture, lighting, and the experiences we wanted to create. In the end, the design became one that prioritized “flexibility” and included a sense of “openness.”

The furniture design was also mindful of the salon’s growth, with the flexibility to bring in additional furniture.

We meticulously examined tiles made with copper glaze from the region close to the origin of the word “hodos” and their combinations/details, aiming to create a design with small details that would make people want to place things. Items and flowers are displayed in tile steps and niche spaces, and they become a part of hodos, making the whole.

Afterward, Mr. Yamashita and his team have been using hodos in a way that exceeds my expectations. It changes every time I visit, and It impresses me as nice space.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です